Böcker

Jag älskar att läsa böcker och gör det ändå allt för sällan. Något jag älskar mer än att läsa böcker är att köpa dem. Älskar att gå runt i bokbutik och läsa på baksidan och bli intresserad, älskar att sitta framför dator på Bokus eller Adlibris och klicka mig omkring. Älskar att googla på boktips och bok som fick mig att gråta eller bok som fick mig att skratta o.s.v. Älskar att låna böcker, älskar att vara i bibliotek och bara se mig omkring. 
 
Jag har lovat att inte köpa fler böcker nu för jag måste faktiskt läsa dem jag har köpt och dem jag har lånat om så pass många ggr att jag inte får lov att låna om de igen utan att först visa upp de på biblan (alltså tio ggr) och ändå har jag inte läst dem. Jag har en lista med böcker som andra rekommenderat och som jag sagt att jag ska läsa men har ännu inte läst. 
 
Fram till ganska nyligen läste jag mest Verklighetsbaserad eller Sanna historier men det är helt enkelt för jobbigt nu. Så nu läser jag mest skönlitterärt. Nu klickade jag precis hem fyra böcker till. En av de har jag faktiskt läst lite mindre än halva på för flera flera år sen och en av de har jag läst ut men älskade så mycket att jag vill ha den i min bokhylla. 
 
 
är en bok som jag läste lite av för många år sen. Jag visste ingenting om boken utan plockade bara upp den på biblioteket i Alingsås och började läsa. Jag älskade den men fick lämna tillbaka den långt innan jag hann läsa ut den och den blev det aldrig av att jag köpte det. Jag har köpt den nu. Det handlar om en kille som är lite vilsen i livet och söker sig till en terapeut som använder sig av berättelser, sagor och myter för att få fram en poäng. Det är alltså verklighet och sagor i ett. 
 
Jag minns så väl en av berättelserna som terapeuten berättade till klienten vid ett passande tillfälle. Det handlade om två grodor som ramlat ner i en stor skål grädde, kanten var hög och de kunde inte hoppa ut. De sprattlade och sprattlade med ben och armar men blev snabbt väldigt trötta och ville ge upp. Den ena sa jag orkar inte mer och slutade sprattla, skönk till botten och drunknade. Den andra kämpade vidare och sprattlade på och rätt vad det var så blev grädden till vispgrädde och vispgrädden till smör och grodan kunde ta sig ett skutt och hoppade lättsamt ut ur burken. Fortsätt kämpa. Fortsätt simma ♥.
 
Jag vet inte mycket om denna bok men jag vet att Bloggkommentatorerna rekommenderade den för ett (långt) tag sen och att den är så pass roligt att man flera ggr skrattade högt. Hade varit sugen på att läsa den ett tag men den fanns inte i pocket och den fanns inte på biblioteket. Nu är den på Rea så nu passar jag på.
 
Den handlar om en kvinna som driver en hälsoblogg men egentligen inte. Hon bara bluffar sig igenom den. När en journalist nästan kommer på henne blir det spännande. Det låter inte som någon annan bok jag läst, eller jo, kanske samma genre som Shopoholic-böckerna. Feel-god genren liksom. 
 
Jag föredrar ju känslosamma böcker men roliga är också bra. 
 
är en alldeles fantastisk bok där man slängs mellan verklighet och en fantasivärld som en emellanåt kan tycka är för mycket av men som snart visar sig vara en stor del av ett viktigt sammanhang. I boken får läsaren träffa flera olika sorters karaktärer och olika situationer som skapar alla möjliga sorters känslor. Det är en helt ny genre som jag är alldeles förtjust i och som jag inte trodde att jag skulle känna såhär inför. Jag älskar huvudpersonerna Elsa och Elsas mormor. De är varandras motsatser men har ändå flera likheter. Det finste är den enorma kärlek och vänskap som finns med hela tiden. Jag älskar nästan alla i boken. Jag älskar boken, jag älskar författaren, jag älskar att genus har en ganska central roll, jag älskar språket, jag älskar upprepningarna, jag älskar känslorna, jag älskar Landet-nästan-vaken. 
Jag har trott att denna bok bara består av citat och roliga tankar som redan stått med i bloggen så jag har inte velat köpa den. Så insåg jag att jag faktiskt knappt läst bloggen och att det mesta kommer att vara alldeles nytt för mig ändå. Jag älskar Backmans språk som tidigare nämnts och jag vet att han har genustänk och är genusmedveten. En person på en av de där facebook-grupperna som jag är med i citerade en del av boken från något kapitel som skulle handla om kvinnor och det var så himla bra och genomtänkt och fantastiskt utifrån en genussynpunkt att jag bara måste ha den.
 
Jag vet inte riktigt varför jag köpte även denna bok men har blivit rekomenderad den av en på mitt jobb. En som sa att den är lättläst och härlig att ha med på exempelvis en resa. Hen rekomenderade den innan jag skulle åka på bröllopsresan. Efter det har hen frågat om jag läst den än och vad jag tyckte om den. Det kändes dumt att säga nej trots att jag har en lista med böcker som jag fortfarande inte läst men nu när jag såg den på hemsidan fick den helt enkelt följa med i korgen. Det känns som en feelgood-bok. Hela framsidan avslöjar det ganska hårt. Får se om den blir läst. Jag har som plan att sitta mindre vid datorn just för att läsa mer. Återkommer mer om det blir så..
 
Just nu
Denna bok läser jag just nu. Det är samma författare som till Godnatt, finaste som är en jättebra bok där mycket känslor väcks, där man både blir glad, arg, ledsen, ambivalent och funderar på hur en själv hade reagerat. Jag hade hoppat på samma eufori kring denna bok men den är inte riktigt lika bra. Den är dock bra ändå. Ett intressant ämnesväl, ett intressant drama som en vill veta mer av och spännande på ungefär likadant sätt. Men inte fullt lika välskriven. Men ändå välskriven :).
 
Den handlar hur som helst om kärlek, svek och vänskap. Jag kopierar helt enkelt in det som står på Adlibris för den som är intresserad. 
 
Kamryn Matika och Adele Brannon var bästa vänner och trodde inte att något i världen skulle kunna komma emellan dem. Tills Adele gjorde det otänkbara och låg med Kamryns stora kärlek, Nate. Som om inte det skulle vara nog blev hon gravid och födde hans barn. När Kamryn får reda på sanningen, två månader före sitt bröllop, bestämmer hon sig för att aldrig träffa någon av dem igen. På ett ögonblick mister hon de två viktigaste människorna i sitt liv. //...// Några år senare landar plötsligt ett brev på dörrmattan som berättar att Adele är döende. Hon håller på att förlora kampen mot sin leukemi och vill att hennes bästa vän ska adoptera den nu femåriga dottern, Tegan. 
 
Ännu en gång ställs Kamryns liv på ända. Adele – hennes själsfrände – kommer att dö. Och hon själv, som bestämt sig för att aldrig någonsin skaffa några barn, måste kanske bli mamma. 
Så börjar hennes livs svåraste resa. En resa mot ansvar och insikt, förståelse och förlåtelse, men framför allt mot den stora kärleken. 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vardagochtankar.blogg.se

Personligt, vardag, frustrationsutbrott och lite ADHD.

RSS 2.0