Kvinnodagen

Idag är det internationella kvinnodagen. Vissa är upprörda och säger att det är orättvist att det inte finns en internationell mansdag, fastän att det visst finns det. Vissa har accepterat det och gratulerar kvinnor på deras kvinnodag som att det är en morsdag. Några som ser att vissa gratulerar kvinnor, blir superduperupprörda och de sprider runt inlägg som säger typ "Jo, ja grattis till lägre lön, högre risk för våldtäkt, ätstörningar, att inte värderas lika högt som män. Stort grattis till att ha föds till kvinna som anses vara lägre än män" ungefär.
 
Jag förstår att kvinnodagen inte finns för att vi ska gratulera varandra. Jag förstår att kvinnodagen finns för att vi ska uppmärksamma kvinnor och kvinnors rättigheter i världen. Kanske för att göra någonting för kvinnor som har det riktigt kasst eller för att höja kvinnor som har det bra men som inte fått lika mycket uppskattning som likvärdiga män. Ungefär.
 
Men jag måste faktiskt säga att jag blir fundersam över varför kvinnor blir så arga på dem som gratulerar oss. Jag menar, de har uppenbarligen missuppfattat syftet med dagen men de är ändå för den och accepterar den istället för att bli arga. De menar med all vänlighet att gratta oss, de uppmärksammar oss och tycker att vi är så fantastiska att vi förtjänar ett "grattis" på dagen som ska gå åt att skänka kvinnor en tanke, omtanke och uppmärksamhet. De säger inte "gå tillbaka till köket, du lägre stående ras". De säger "Woohoo, kvinnodag för fantastiska kvinnor, grattis". 
 
Jag blir mer upprörd över de som blir upprörda över att de inte fått blommor av sin man eller som inte firar dagen som om det vore alla hjärtans dag. Överhuvudtaget låter det konstigt med att "fira" kvinnodagen. Så länge "firandet" inte är att lyssna på kvinnor, föreläsning om "kvinnofrågor" eller något annat som har med kvinnosituationen i världen att göra.
 
Jag ska själv inte fira den. Jag kommer i ärlighetens namn inte göra något särsklit, ska bara jobba hela dagen. Men jag tänker inte bli upprörd på de som grattar oss trots att grattis inte riktigt passar in. Jag tänker snarare typ argumentera med alla som vill om varför vi behöver en kvinnodag ♥. Feminism och genusämnen dyker ofta upp på mitt jobb så det är nog inte så svårt.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vardagochtankar.blogg.se

Personligt, vardag, frustrationsutbrott och lite ADHD.

RSS 2.0