Medicin-update

I onsdags träffade jag skötaren som mätte blodtryck och puls (ingen vikt denna gång heller förstås, trots att jag sa att jag tappat aptit och gått ner i vikt). Jag berättade om mina biverkningar och besvär och hon tyckte att "såhär kan du ju inte ha det" och nu ska jag prova ny medicin. Jag ska testa concerta. Eftersom jag är "biverkningskänslig" ska jag börja på 18mg i 1½ vecka och sedan höja till 27mg (vilket motsvarar den dos jag går på nu med Ritalin). På apoteket gick det inte att få tar i 18mg för den var slut överallt (i alla apotek i detta län vars databas de kunde se).
 
Så jag ringa skötaren igen och frågade hur jag skulle göra. Hon gav mig rådet att ringa runt/testa fler apotek eftersom det numera är flera olika kedjor och att andra kedjor kan ha medicinen inne. 
 
Det ironiska är att sen dess, d.v.s. onsdagen, torsdagen och idag, har jag inte upplevt några biverkningar av mina Ritalin 30mg. Jag får inte hjärtklappningar, får inte dimsyn, inga skakningar och blir hungrig och kan äta som vanligt. Jag känner fortfarande biverkningar i magen men biverkningarna är hanterbara. Så jag antar att jag passerat "startperioden" och att min kropp vant sig nu. 
 
Effekten är bra. Jag kan lyssna och fokusera i stort sett hela föreläsningar, jag är lugnare och jag har inte konstant stimulibehov. Så det är ju bra. Och nu ska jag byta medicin. Kanske borde jag fortsatt på denna ett tag till. Samtidigt känns det oerhört jobbigt att jag ska må dåligt varje måndag för att jag haft uppehåll under helgen. Det är ju inte hållbart i längden.
 
Aja. Jag får testa concerta några veckor och sedan utvärdera. Kanske behöver jag gå tillbaka till ritalin senare. Tur jag har bloggen att dokumentera på så att jag inte glömmer bort hur det var. Så, håll en tumme för mig att concerta passar bättre. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vardagochtankar.blogg.se

Personligt, vardag, frustrationsutbrott och lite ADHD.

RSS 2.0