Två filmer

 
Har sett Veronika bestämde sig för att dö. Har läst boken tidigare så filmen var inte jättespännande men helt okej. Kommer nog inte se om den direkt men det var inte "slöseri av mig tid" i alla fall. Kul att se böcker som filmatiserats. Den handlar om en ung kvinna som gör ett självmordsförsök. Självmordsförsöket "misslyckas" och hon blir inskriven på något hem. Det visar sig att självmordsförsöket påverkade hennes hjärta och hon får veta att hon inte kommer att överleva ändå...
 
Igår såg vi The color purple som handlar om svarta i ett litet samhälle för länge sen. Filmen gjordes 1985 och både Whoopi Goldberg och Oprah Winfrey är med i den. De är väldigt unga i filmen och det var roligt att se. Filmen väcker många känslor, det är svårt att inte bli känslosam. Både ledsen och arg blir man. Jag gillade den! Jag kan tänka mig att se den igen men några minuter in i filmen tänkte jag "nej usch, sånt här orkar jag inte se" och ville stänga av. Det är en hemskt historia och man får se hur svarta blev behandlade. Hur de blev illabehandlade av såväl vita som av svarta själv. Jag visste ingenting om filmen när jag satte på den (förutom att man kan bli känslosam) och det tycker jag är bra så jag vill inte skriva något om den här heller. Tror nog att jag kommer att minnas den ändå. Ungefärligt i alla fall. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vardagochtankar.blogg.se

Personligt, vardag, frustrationsutbrott och lite ADHD.

RSS 2.0