Dålig koll

Jag var på kontroll idag hos de som gör min ADHD-utredning. Eller ja, där jag får min ADHD-behandling rättare sagt. I en månad har jag tagit medicin med den lägsta dosen.. Mitt liv har blivit mycket bättre redan. Dels genom att jag sover betydligt bättre än förrut, vilket leder till att jag har lättare för att vakna och gå upp på morgonen. Det är jag extremt nöjd med. Och allmänt känner jag mig mer lugn inombords. 
 
Det känns konstigt att ta medicin i syfte att bli "normal". Det är så det känns. När jag tar medicinen känner jag att jag blir "normal". Jag ogillar verkligen termen normal, men det är nog så jag skulle beskriva hur medicinenen påverkar mig. Det är i för sig ett annat inlägg. I detta inlägga tänkte jag klaga lite.
 
Psykiatrin kallade in mig på en första kontroll för att kolla blodtryck och puls samt höra om biverkningar i syfte att se om jag ska höja dosen eller inte. Skötaren frågar mig om jag gått ner något i vikt varpå jag svarar "nej, det tror jag inte". Och hen berättar hur viktigt det är att jag äter regelbundet och kanske någon frukt emellan varje måltid för att många tappar aptiten med medicinen och det är viktigt att jag inte går ner i vikt. I så fall får vi byta medcin. Och sedan går vi in i ett annat rum där vi bokar en ny tid för nästa möte.
 
Jag frågar "ska vi inte kolla min vikt då". Och hen frågar "jo det skulle vi ju kunna göra men du kanske har koll på din vikt?" Det har jag inte. Jag äger inget våg, jag väger mig ibland när jag är hemma hos någon som har en våg men det är väldigt sällan.. jag vet faktiskt inte vad jag väger. Jag kan slänga till med en siffra som motsvarar en siffra jag vägde en av dessa gånger då jag ställde mig på någon annans våg. Men annars har jag noll koll. Vilket jag informerar om. Och hen svarar "ja men du märker ju på dina byxor och så om du går ner eller upp i vikt".
 
Och sen vägde vi inte mig.
 
Är inte det konstigt? Hur de informerar om hur oerhört viktigt det är att jag inte går ner i vikt och att medicinen kan komma att behöva bytas ut om jag skulle gå ner i vikt utan att de kollar mig. Vad sänder det för signaler? Jo, att det inte är så viktigt egentligen. Nästa gång ska jag nog säga till att jag vill att de gör det ordentligt för min säkerhet. Det ska ju kännas tryggt för mig. 


Kommentarer
S

Så arg jag blir när jag läser. Den genomsnittliga patienten har förmodligen inte samma kunskap och insikt i saker och samma kritiska förhållningssätt till byråkratin som du har och tolkar säkert den signalen som att det inte är så viktigt med vikten. Jag kan bara ha koll på mina kläder, tänker nog de flesta. Verkligen kritik till dem. Tycker det är förkastligt.

2013-05-29 @ 16:09:00


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vardagochtankar.blogg.se

Personligt, vardag, frustrationsutbrott och lite ADHD.

RSS 2.0