Rasism

Baaah! Idag var det en på jobb som absolut inte kunde förstå varför man inte ska säga "negerboll" och säger att så länge Estrella har popcorn som heter Indianpopcorn tänker hen säga "negerboll". Hen tänker att "negerboll har det alltid heter och därför tänker hen fortsätta säga så". Efter att jag försökt förklara att begreppen Neger och Indian inte är lika negativt laddade och därför inte påverkar på samma sätt och att Negerboll är rasistiskt för att det refererar till färgen på kakan och bla bla.. och hen fortsätter med sitt "så har det alltid varit och kommer alltid att vara"-argument får jag utbrott. Jag skriker att jag skiter fullständigt i vad det alltid hetat och att språket utvecklas hela tiden och att saker byter namn och att "det har inte alltid hetat så eftersom det inte heter så nu när det heter chokladboll men framför allt så OCH om det ALLTID har varit så?! Ska vi INTE ändra på saker som ALLTID varit? Kvinnor har alltid fått lägre lön än män SKA VI FORTSÄTTA MED DET? Svarta har alltid använts som slavar SKA VI INTE FORTSÄTTA MED DET OCKSÅ". Både älskar och hatar när det då ska skojas om att man inte får ha såna diskussioner nära mig.

Ja, jag har kunskap inom genus och rasism som gör att jag inte längre kan skratta eller hålla med om korkade argument eller sexistiska skämt. Ja, jag kan tycka att det är jobbigt att jag inte längre kan det men nej jag vill inte (och kan inte heller förstås) ta bort den kunskapen. Jag är dessutom långt ifrån färdiglärd och råkar fortfarande skratta åt sexistiska skämt eller råka uttala mig rasistiskt. Men vissa argument får man faktiskt tänka igenom en extra ggr. Eller läsa på lite mer. Läs på om varför det är olämpligt att säga neger innan du kör med "det har alltid varit såhär"-argumentet. Gah.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

vardagochtankar.blogg.se

Personligt, vardag, frustrationsutbrott och lite ADHD.

RSS 2.0